بیانات معظم له


چند روز قبل از فوت آیت ا.. منتظری ایشون یه سخنرانی  کردند که خیلی جالب بود ، یعنی نوع نگاهش به این قضایای اخیر خیلی قابل تامل اومد ، فک کردم برا بقیه دوستان هم جالب به نظر بیاد ، که براتون متن سخنرانی ایشون رو که از سایتش گرفتم رو می نویسم :


بیانات آیت الله العظمی منتظری در پایان درس نهج البلاغه
پیرامون سوء استفاده ابزاری و سیاسی از پاره کردن تصویر امام خمینی‏


باسمه تعالی ‏
 
‏آیت الله العظمی منتظری در پایان درس نهج البلاغه سه شنبه شب‏ (‏1388/9/24‏) که با حضور عموم مردم و طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد‏ ‏خطاب به مسئولین فرمودند:

‏ ‏آقایانی که متصدی امور هستند ببینند حضرت مولا امیرالمؤمنین (ع ) به‏ ‏مالک اشتر چه می‎گویند. ایشان در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر‏ ‏می‎فرماید: "با مردم با محبت برخورد کن و آنها را از ته دل و قلبت دوست‏ ‏بدار، به آنها رحم کن و لطف داشته باش؛ و نسبت به مردم مانند یک درنده که‏ ‏آنها را می‎درد و خوردن گوشت آنها را غنیمت می‎شمارد مباش . - این کنایه‏ ‏از این است که آنها را تحقیر نکن و آنها را نشکن. - چون مردم دو دسته اند: یا‏ ‏برادر دینی و مسلمان تواند یا مانند تو انسانند - معلوم می‎شود انسان احترام‏ ‏دارد و باید احترامش حفظ شود. - و اگر آنها لغزشی داشتند و خطایی‏ ‏کردند، یا عمدا یا از روی خطا، آنها را عفو کن همان گونه که انتظار داری‏ ‏خداوند تو را عفو کند."

‏ ‏هیچ کجا در آیات و روایات عفو نداریم که آنها تقاضای عفو کنند بعد شما‏ ‏زیر آن بنویسید با عفو موافقت می‎شود. این شکست آنهاست و آنها‏ ‏حاضر نیستند خود را بشکنند. بنابراین وظیفه حکام و آنهایی که قدرت دارند‏ ‏این است که با مردم با گذشت رفتار کنند نه با تندی . بالاخره مردم هم‏ ‏خودشان را آدم حساب می‎کنند.‏ ‏وقتی بخواهید به مردم زور بگویید، آنها هم زیر بار زور نمی روند و این باعث‏ می شود همیشه درگیری باشد، در نتیجه کشور بحرانی می شود و اختلاف پیش می آید. این که شعارهای تند سر بدهید و مردم را تهدید کنید این کار غلطی‏ ‏است .
‏ ‏
‏ ‏آیت الله منتظری پیرامون پاره کردن تصویر امام خمینی (ره) و اتفاقات بعد از‏ ‏آن فرمودند:

‏ ‏مرحوم آیت الله خمینی واقعا به این کشور خدمت کردند، انقلاب کار ایشان‏ ‏بود و ایشان رهبر انقلاب بودند; البته معصوم نبودند و اشتباه هم داشتند؛ و‏ ‏نوع مردم قدردان ایشان هستند; ولو این که مردم با من و امثال شما مخالف‏ ‏باشند ولی مرحوم امام را مردم قبول دارند. حالا یک کسی در یک جایی کار‏ ‏خلافی کرد و عکس ایشان را پاره کرد، این را ما بیاییم در بوق و کرنا کنیم کار‏ ‏صحیحی نیست . چرا که با این کار دارید آبروی ایشان را می‎برید و‏ ‏می‎فهمانید که ملت ایران این گونه اند که عکس امام خمینی را هم پاره‏ ‏می‎کنند. اصلا نباید سر و صدای آن را بلند می‎کردید.

‏ ‏این که این همه سر و صدا کنید و مردم را به راهپیمایی وادار کنید، اینها‏ ‏کارهای موقت است و پیداست که از اسم ایشان می‎خواهید استفاده ابزاری‏ ‏کنید. وگرنه اگر شما دلسوز ایشان بودید اصلا نباید عکس العمل نشان‏ ‏می‎دادید، این کار اشتباه است . البته ما معصوم نیستیم و اشتباه داریم اما باید‏ ‏مسئولین و بزرگان دقت کنند که از این گونه کارهای اشتباه انجام ندهند.

‏ ‏بالاخره آیت الله خمینی مرد بزرگی بودند اما معصوم نبودند و خود ایشان‏ ‏هم هیچگاه ادعای عصمت نکردند. بالاتر از ایشان حضرت علی (ع) با این که ما ایشان را معصوم می دانیم به مردم‏ ‏می‎فرماید: "از مشورت عادلانه و گفتار حق ابا نکنید و حرفتان را بزنید چون‏ ‏من ذاتا فوق خطا نیستم ."

‏ ‏بنابراین مردم باید آزاد باشند و حرفشان را بزنند. از اول انقلاب مرحوم امام‏ ‏می‎گفتند و ما هم به تبع ایشان می‎گفتیم : "استقلال، آزادی ، جمهوری‏ ‏اسلامی ." آزادی یعنی مردم آزاد باشند، نه این که دولت آزاد باشد هر کاری‏ ‏دلش خواست انجام دهد اما مردم نتوانند حرفشان را بزنند.

‏ ‏ایشان در پایان فرمودند:

‏ ‏کار اشتباه را از هر کجا برگردید به نفع است . آمده اید انسانهای متدین و‏ ‏کسانی که در انقلاب بودند و قلمشان و سخنشان در راه انقلاب بود زندان‏ ‏کرده اید بعد می‎گویید باید تعهد بدهید، مصاحبه کنید. ما روایات زیادی‏ ‏داریم که این مصاحبه ها ارزش ندارد.

‏ ‏من بارها عرض کرده ام : آقایانی که می‎گویند "حفظ نظام واجب است " حفظ‏ ‏نظام از واجبات نفسی نیست بلکه حفظ نظام وجوب مقدمی دارد. حفظ‏ ‏نظام برای این است که در سایه نظام دستورات اسلام را اجرا کنیم ، نه این که‏ ‏دستورات اسلام را زیر پا بگذاریم به اسم حفظ نظام ; که این کار غلطی‏ ‏است .

‏ ‏خداوند ان شاء الله به حق محمد و آل محمد به همه ما حالت ‏ ‏تنبه و بیداری عنایت فرماید.

‏ ‏بالاخره این عبارتی که ما از نهج البلاغه داشتیم (عبارت دهم) این بود: "وقتی که قدرت پیدا کردی بر دشمن خودت، عفو و گذشت از او شکر این است که قدرت بر او پیدا کرده ای."
‏ ‏ان شاء الله همه موفق و مؤید باشید.
‏دفتر آیت الله العظمی منتظری ‏
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد